Cesta jak se nenadřít za volantem existuje

Každý řidič ví, že se při jízdě s naloženým vozidlem, ať již ve městském provozu nebo ve stoupáních našich okresních silnic, dost „nadře“. Hlavně, když je dopravní zácpa nebo cesta je samá zatáčka, takže je třeba neustále přeřazovat. S automatickou převodovkou je to úplně jiná káva ...
srovnani-m

Kopce plné zatáček rozhodovaly

Přesně o tom byla akce "Daily do kopce". V provozních podmínkách měli zákazníci možnost vyzkoušet si, jak snadno se i v náročných provozních podmínkách jezdí s 8stupňovým "automatem" Hi-Matic. A pak si stejnou trať mohli projet s modelem se 6stupňovou manuálně ovládanou převodovkou, aby měli bezprostřední porovnání.
 
"Chceme, aby Daily Hi-Matic poznalo co nejvíce našich klientů. Jsme totiž přesvědčeni, že je to skvělý produkt a kde jinde by lépe předvedl svůj potenciál než na cestě do kopce plné zatáček?", vysvětluje pointu akce Milan Šámal, obchodní ředitel Iveco Czech Republic. A aby organizátoři akce vyšli vstříc co největšímu počtu zájemců, nabídli dva termíny i dvě lokality. "Vybrali jsme trať slavného závodu do vrchu Ecce Homo v moravském Šternberku a náročnou silnici v kopcích u Mníšku pod Brdy," dodává.
 
Stejně velké furgony Daily s celkovou hmotností 3,5 tuny, stejná zátěž 800 kg, srovnatelné motory... ale odlišné převodovky.

Automat proti manuálu. Rozhodovalo se pod Šternberkem

První setkání účastníků Daily do kopce mělo základnu přímo pod Šternberský hradem, kde byl start a cíl zkušebních jízd. Z organizačních důvodů sice nebyla využita plná délka oficiální tratě Ecce Homo (7800 m), ale pro účely testu stačila i zkrácená verze: 5,5 km, průměrné stoupání téměř 4 % a prakticky všechny náročné zatáčky.
 
Automat proti manuálu, Iveco Daily 35-180 Hi-Matic versus Iveco Daily 35-160. Oba modely byly v permanenci a následná výměna dojmů i diskuse o tom, co je v takovém pracovním režimu komfortnější, končily jednoznačně ve prospěch automatické převodovky. To se dalo předpokládat.
 
Podobně tomu bylo i ve druhé lokalitě, v serpentinách z Řevnic do Mníšku pod Brdy, kde bylo pro velký zájem zákazníků k dispozici dvojnásobné množství vozidel.
Osmistupňový "automat" pracuje ve stoupajících serpentinách téměř nepozorovaně. Funguje hladce a precizně. Dynamika vozu zásluhou měniče momentu a rychlého řazení je pozoruhodná. Přenos točivého momentu na poháněná kola se totiž přeruší vždy jen na okamžik - změna převodového stupně trvá méně než 0,2 sekundy. To nedokáže žádný řidič. Navíc software maximálně efektivně využívá potenciál třílitrového 125-kilowattové motoru, který dosahuje točivý moment 430 Nm při 1250 ot.
Designéři dali ovládací páce automatické převodovky originální ergonomický tvar včetně lehce dostupného umístění a oranžového podsvícení písmen označujících jednotlivé pracovní režimy. Řidič má na výběr režim Power, Eco nebo manuální ovládání. V automatickém režimu adaptivní strategie přeřazování ASIS respektuje zatížení vozidla a styl jízdy řidiče.

Novináři počítali i počet přeřazení

Se zajímavým přístupem k testování přišla dvojice slovenských novinářů, kteří se také zúčastnili akce ve Šternberku: při jízdě s Daily vybavenou manuálně ovládanou převodovkou počítali přeřazení. První z nich přeřadil 24krát, druhý 22 krát. Daily Hi-Matic stejnou roli zvládlo s 15 přeřazením. Nemluvě o tom, že řidič nemusel sáhnout na páku převodovky a mohl se plně soustředit na optimální tempo a ideální průjezd zatáčkami. "Pokud Daily má převodovku Hi-Matic, jízda do kopce se sedmimetrovou naloženou dodávkou je úplná hračka!", znělo resumé.